Rasasi – z bazaru na podbój świata

W ostatnich latach obserwujemy wyraźny wzrost popularności perfum arabskich. I nie mówię tu tylko o ekskluzywnych zapachach od Amouage. Coraz więcej słyszy się bowiem również o takich markach jak Al Haramain, Lattafa i Rasasi. I to właśnie ten ostatni brand jest bohaterem niniejszego wpisu. Co chyba zrozumiałe biorąc pod uwagę fakt, że recenzje kilku kompozycji z jego oferty trafiły już wcześniej na Agar i Piżmo. Ciekawe jest także to, że choć obecnie Rasasi jest jednym z głównych graczy na rynku perfum w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to jeszcze trochę ponad czterdzieści lat temu była to mała rodzinna manufaktura. Zacznijmy jednak od początku.       

     Rasasi Perfumes Industry LLC, bo tak brzmi pełna nazwa arabskiej marki, powstała w 1979 roku w Dubaju. Jej założycielem był zaś Abdul Razzak Kalsekar, słynny lokalny biznesman. A wszystko zaczęło się od niewielkiego sklepiku z perfumami prowadzonego przez niego na bazarze Murshid w Deirze. Marzenia Kalsekar’a wykraczały jednak daleko poza prowadzenie sklepu z tradycyjnymi attarami. Chciał zbudować luksusową markę znaną z wysokiej jakości produktów. A na drodze do tego celu przełomowy okazał się rok 1986, kiedy to jadąc z jednym z synów do Abu Dhabi zauważył przydrożny billboard informujący o powstaniu Jafzy – strefy wolnego handlu Jebel Ali. Korzystając z przychylnych regulacji prawnych Kalsekar nabył kawałek ziemi a następnie, jeszcze w tym samym roku, rozpoczął budowę swojej pierwszej fabryki perfum. Przy czym początkowo działalność Rasasi skupiała się przede wszystkim wokół kompozycji z oudem w temacie. Co biorąc pod uwagę jej rodowód nie powinno dziwić. Z czasem zakres ich operacji zaczął jednak rosnąć. Już w 1989 roku rozpoczęła się budowa kolejnej fabryki, a w 1999 w południowej Jafzie powstał zakład produkcji aerozoli. Kolejny krok Kalsekar wykonał zaś sześć lat później, kiedy to zainwestował w magazyny oraz własną jednostkę dystrybucyjną, zwiększając tym samym niezależność swojej firmy. Natomiast obecnie arabski brand prowadzony jest przez sześciu synów Kalsekar’a, z których rolę Dyrektora Zarządzającego pełni Siraj. Wszyscy bracia są jednak w pełni oddani realizacji wizji swojego ojca i budowie globalnej i nowoczesnej marki kojarzącej się z luksusem i wyrafinowaniem. Obecnie zapachy z logo Rasasi dostępne są w 165 ekskluzywnych butikach otworzonych w kluczowych lokalizacjach w obrębie GCC (Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska, Oman, Kuwejt, Bahrajn i Katar). Eksportowane są natomiast do ponad sześćdziesięciu innych krajów.     

     Skoro wiemy już jak w skrócie wygląda historia Rasasi, to sprawdźmy czemu jeszcze emiracka marka zawdzięcza swój sukces. W tym celu przyjrzyjmy się zaś tworzonym przez nią pachnidłom. A te, jak już wspomniałem, są głęboko zakorzenione w arabskiej tradycji. Obecnie bazują już jednak nie tylko na oudzie, ale również na takich lokalnych składnikach jak ambra, piżmo, kadzidło czy szafran. Łączonymi z akordami kwiatowymi, przyprawowymi lub drzewnymi. A jako przykłady sukcesów na tym polu wskazać można chociażby kolekcje zapachów La Yuqawaam i Hawas. W ramach wizji budowy globalnego brandu, sternicy Rasasi otworzyli się też jednak na Zachód. W efekcie w kompozycjach zaczęły pojawiać się także cytrusy, wanilia oraz lżejsze kwiaty. Spory sukces na tym polu odniosła zaś dedykowana paniom linia Blue Lady. Warto także zwrócić uwagę na fakt, iż choć spora cześć oferowanych perfum dzieli się na męskie i damskie, to w portfolio arabskiej marki pojawia się coraz więcej tak zwanych uniseksów. Co również pokazuje, że idzie ona z duchem czasu. Rasasi stawia na nowoczesność a jednocześnie proponuje swoim klientom pachnidła w bardzo przystępnych cenach. Uwagę zwracają również oryginalne i nieraz naprawdę wymyśle wzory flakonów, w których dystrybuowane są oferowane zapachy. W tym miejscu dodam też, że sam byłem kiedyś posiadaczem dwóch perfum z oferty opisywanego brandu, a konkretnie Tasmeem for Men oraz Dareej pour Homme. I z ciekawością obserwuję kierunek, w którym rozwijać się będzie stworzona przez Kalsekar’a firma.